Pierwszy z zamówionych tramwajów z Bonn dotarł już do Poznania. Teraz z jego szczegółową konstrukcją i obsługą będą zapoznawać się służby techniczne. Zanim wagony NGT6D wyjadą na torowiska, muszą bowiem zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta.
Największymi zaletami
używanych tramwajów NGT6D jest duży udział niskiej podłogi i dwie kabiny motorniczego. Zakup tych pojazdów – razem z dostawami fabrycznie nowych Moderusów Gamma LF 04 – pozwoli na wycofanie z codziennej obsługi wysokopodłogowych wagonów (tym samym przedsiębiorstwo uniknie kosztownych napraw głównych wagonów typu 105 Na). Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach, które nie są zakończone pętlami.
MPK Poznań planuje zakup do 24 tramwajów: zawarta umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których niemiecki przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności a co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny. Pierwszy z wagonów, po oględzinach (które będą każdorazowo poprzedzać odbiór pojazdów), został przetransportowany do Poznania.
Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą, najpierw – jak już informowaliśmy – zapoznają się służby techniczne. Przed wyruszeniem na torowiska z pasażerami tramwaje muszą zostać dostosowane do warunków poznańskiej infrastruktury torowo- sieciowej. Otrzymają system informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu wygospodarowane zostanie miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego bądź roweru. Po zakończeniu prac, a proces przystosowania pierwszych wagonów szacowany jest na kilka miesięcy, tramwaje będą musiały przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu w Poznaniu.
Wagony NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w ciągu 2025 roku. Niebawem rozpoczną się także odbiory nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04. Producent, Modertrans Poznań, rozpoczął już proces badań homologacyjnych, wkrótce rozpoczną się też szkolenia dla pracowników MPK Poznań. Pierwszy z 30 zamówionych wagonów może pojawić się na poznańskich torowiskach z pasażerami wiosną br.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał jedną z najwyższych punktacji, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu)
Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie – w wysokości ok. o 175 mln zł – ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy tych pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.
Tramwaje z Bonn – warto wiedzieć
- Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.
- Pomimo wieku tramwaje są w dobrym stanie technicznym, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie. Są to pojazdy znacznie przewyższające starsze, w całości wysokopodłogowe 105Na, które mają zastąpić.
- MPK Poznań podpisało umowę w grudniu ub.r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 Euro (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju). Oznacza to, że cała partia 24 pojazdów wraz z częściami zamiennymi kosztować będzie mniej niż jeden nowy tramwaj!
- Tramwaje NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w 2025. Proces przystosowania wagonów do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje przejdą badania techniczne.
- Znaczny udział niskiej podłogi i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów Dzięki nim, transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a przewoźnik będzie miał większe możliwości w zakresie zarządzania taborem.
- Oprócz używanych wagonów z Bonn poznański przewoźnik zamówił również 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma. Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się jeszcze projekt zakładający zakup kolejnych 30 tramwajów do roku 2029. Wraz z dostawami kasowane będą najstarsze, najbardziej wyeksploatowane i wysokopodłogowe tramwaje.